Mądre inwestycje, czyli rozwój kompetencji pracowników

Magda Skóra

Mądre inwestycje, czyli rozwój kompetencji pracowników

Magda Skóra

Firmy, które stawiają na rozwój pracowników są atrakcyjniejszą ofertą na rynku. Zapewnienie pracownikom możliwości edukacji, zdobywania nowych umiejętności i doświadczeń pozwala nie tylko utrzymać pracownika, ale działa motywująco. Poprawia jego wydajność oraz poziom zadowolenia z pracy. Inwestycja w szkolenia pracowników powinna więc być ważnym elementem rozwoju przedsiębiorstwa.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Lepiej przygotowani do wykonywania swoich obowiązków ludzie pracują efektywniej, co z kolei przekłada się na generowanie przez firmę lepszych wyników, również finansowych. Pracodawcy, który inwestują w szkolenia pracowników są atrakcyjniejsi już na etapie rekrutacji. Jak planować politykę szkoleniową firmy produkcyjnej? Co brać pod uwagę wybierając szkolenia? Czego się spodziewać i kiedy oceniać skuteczność i efekty? O tym wszystkim, w kilku zdaniach, poniżej.

Szkolenia na produkcji

Specyfika firmy produkcyjnej nie pozwala na organizację szkoleń stacjonarnych dla wszystkich pracowników. Zatrzymanie produkcji jest bardzo kosztownym procesem. Z drugiej strony firma naraża się na straty, które regularnie generuje, ale nie ich świadomości, ponieważ nie ma czasu na ewaluację, obserwację, w końcu wdrożenie zmian i jej ulepszenie. Nowoczesne rozwiązania oraz narzędzia umożliwiają edukację również w warunkach panujących w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Jednym z nich są szkolenia online i e-learning. Kursy dostępne na platformie e-learningowej Constant Growth są dostępne dla pracownika w dogodnym dla niego czasie oraz miejscu. Wystarczy zalogować się na konto, aby uczestniczyć w wykładach oraz ćwiczeniach, które pozwalają szybko weryfikować przedstawioną teorię. Poza samym kursem, menadżer lub pracownik działu HR otrzymuje dostęp do panelu firmowego i ma możliwość przydzielania dostępu kolejnym pracownikom. Po zakończonym kursie firma otrzymuje raport – ewaluację, która pozwala na weryfikację zdobytej wiedzy i indywidualnego przebiegu kursu każdego z uczestników. Ten element można wykorzystać, jako dodatkową motywację wewnętrzną, ustalając zasady grywalizacji.

Planowanie

Rozwój kompetencji pracowników, organizacja szkoleń nie są prostym wydawaniem pieniędzy. To raczej przemyślana i długofalowa inwestycja, z której każdy pracodawca chce widzieć zwrot. I słusznie. Dlatego tak ważne jest uporządkowanie tego procesu. Polityka szkoleniowa firmy powinna opierać się na logicznie uporządkowanych działaniach, tworzących cykl.  Każdy z jego elementów powinien być przemyślany oraz starannie przeprowadzony.  Wyróżniamy w nim cztery etapy:

  1. Identyfikacja potrzeb szkoleniowych i rozwoju pracowników.
  2. Planowanie szkoleń i rozwoju personelu.
  3. Realizacja szkoleń zgodnie z planem.
  4. Monitorowanie i ocena skuteczności szkoleń.

Potrzeby szkoleniowe

Analiza potrzeb szkoleniowych to nic innego jak określenie rozbieżności między aktualną sytuacją, a tą pożądaną, celem naszych działań. Na szczeblu pracownika, co pracownik wie i co potrafi, a co powinien, między aktualnymi osiągnięciami zespołów, a oczekiwanymi. Identyfikacja potrzeb szkoleniowych pozwala określić tzw. lukę kompetencyjną. Wybrane szkolenia zaspokajają potrzeby rozwoju pracowników, zwiększają ich kompetencje i wyrównują różnice w poziomie umiejętności. Mają związek ze zmianą stanowiska pracy lub sposobu pracy, wdrożenia nowych narzędzi czy sposobu zarządzania. Przygotowują pracowników do podjęcia nowych lub dodatkowych zadań. Idealnie jest, gdy firma świadomie diagnozuje potrzeby szkoleniowe na trzech obszarach: całej organizacji, zespołowej oraz konkretnych stanowisk pracy. Ciągłe doskonalenie procesu produkcyjnego, zwiększanie jego wydajności, optymalizowanie kosztów oraz eliminacja marnotrawstwa, to kilka opcji wymagających ciągłego wsparcia, szkolenia pracowników, podnoszenia ich kwalifikacji oraz kompetencji. Gwarancją sukcesu wdrażania zmian na produkcji jest dostępność do wiedzy. Pracownicy, którzy nie są odpowiednio przygotowani, którzy nie mają wystarczającej ilości informacji nie będą w stanie współpracować, a tylko to jest gwarantem powodzenia.

Wybór

Wybór odpowiedniego szkolenia to kolejny ważny etap planowania rozwoju przedsiębiorstwa. Organizacja miejsca, decyzje dotyczące ilości uczestników, dobór odpowiednich metod i cała reszta elementów, które należy brać pod uwagę. Każdy właściciel, kierownik produkcji, menadżer zespołu czy pracownik działu HR powinien znać cel każdego ze szkoleń. Odpowiedź na pytanie PO CO? jest podstawą do przeprowadzenia szkolenia. Celem może być chęć wdrożenia 5s. Spodziewanym rezultatem będzie świadomość potrzeby zmiany każdego z pracowników oraz zrozumienie podstaw narzędzia, jego elementów oraz sensu adaptacji na konkretnym stanowisku pracy. DLA KOGO?, to kolejna decyzja, którą należy podjąć przed wyborem szkolenia. Nie zawsze w szkoleniu musi brać udział cały zespół. Być może wystarczy menadżer, który wskaże tzw. ambasadorów zmiany. W tym miejscu należy wziąć pod uwagę dotychczasowe doświadczenie oraz możliwości i predyspozycje. Odpowiedzi na pytania, KTO będzie prowadził szkolenie oraz JAKIMI METODAMI, wymagają odpowiedniego researchu. Ważnym elementem każdego szkolenia jest osoba prowadzącego. Jego wiedza, teoria oraz praktyka zdają się być najważniejsze, ale cóż z bagażem wiedzy zrobi trener bez charyzmy i doświadczenia w prowadzeniu szkoleń? Odpowiednia ilość przykładów, pozwalających na lepsze zrozumienie oraz ćwiczenia, dzięki którym uczestnik utrwala wiedzę to ważne elementy przekazu. Pytania GDZIE? I KIEDY?, są istotnymi z punktu widzenia organizacji, ale nie muszą być.

E-LEARNING na produkcji

Wprowadzając z nowoczesnych narzędzi edukacji pracowników nie musisz wcale martwić się, organizować ani płacić za sale szkoleniowe, dojazdy, noclegi, diety, nie wspomnę już o wstrzymaniu lub reorganizacji pracy z powodu szkolenia. Są sposoby na optymalizację. Jednym z nich jest platforma e-learnignowa Constant Growth. Dostęp do bazy wiedzy 24/7, wsparcie po, regularnie przesyłane ćwiczenia utrwalające, przykłady, historie sukcesów i porażek, dostęp do materiałów video oraz podcastów, to nic innego jak ciągłe doskonalenie. Podstawą rozwoju organizacji są jej pracownicy. Czyste złoto, w które warto inwestować i mieć na to dobry plan. Świadomość konieczności wprowadzenia zmiany jest dużym sukcesem, ale bez dostępu do przystępnie podanej wiedzy, w formie odpowiadającej potrzebom i możliwościom, niewiele ma szansę się zmienić.

Kilka liczb na koniec…

One nigdy nie kłamią, a planując inwestycje na produkcji, zawsze warto się na nich opierać!

  • 23% Pracowników odchodzi z pracy z powodu braku dostępnych szkoleń
  • 40% firm z listy Fortune 500 korzystają regularnie z e-learningu.
  • 51% HR Directorów potwierdziło, że eLearning poprawił morale ich Pracowników
  • 60% osób uważa, że eLearning lepiej pasuje do ich stylu życia niż tradycyjne szkolenia
  • Średni poziom zapamiętanej wiedzy z eLearningu to 25-60%,podczas gdy ze szkoleń stacjonarnych 8-10%.

 

I to co Tygrysy lubią najbardziej…

85% z każdego dolara wydanego na klasyczne szkolenia stacjonarne pochłania logistyka (dojazdy, wynajem sal, noclegi).

Badanie przeprowadzone przez „American Society for Training and Development” wśród 2500 firm wykazało, że firmy posiadające „kompleksowe programy szkoleniowe” mają o +218% wyższe przychody w przeliczeniu na Pracownika i osiągają o +24% wyższe marże.

(przyp.red.) 100% mądrych przedsiębiorców, mądrze inwestuje.

Bądź mądry!

Oceń ten artykuł:

Średnia ocen artykułu: 0 / 5. Liczba ocen: 0

Brak ocen tego artykułu! Bądź pierwszym oceniającym.

Inne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera!

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera!