Zasady doboru najlepszej lokalizacji

Możesz wiedzieć już, że w drugim filarze 5s – systematyce, kluczowe jest znalezienie odpowiedniego miejsca na wszystkie niezbędne rzeczy, które pozostały na stanowisku po pierwszym kroku – selekcji. Podam kilka przykładów stosowanych rozwiązań
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Na analizowanym miejscu pracy mogą się znaleźć:

Jak znaleźć odpowiednie i najlepsze miejsce dla każdego przedmiotu?

Podczas selekcji zalecałem podzielenie niezbędnego wyposażenia w zależności od częstotliwości wykorzystania. To rozbicie wyposażenia pozwoli nam szybko zdecydować, czy przedmiot powinien znaleźć się dosłownie „pod ręką”, czy też można go umiejscowić dalej – w szufladzie lub pobliskiej szafie.

Wystarczy puścić

Rozwiązania typu „wystarczy puścić” będą idealne dla narzędzi, które zostały zdefiniowane jako używane bardzo często. Dzięki balanserom i specjalnym ramionom można łatwo uniknąć plątaniny przewodów oraz zredukować czas niezbędny na sięganie i odkładanie przyrządów.

Co zastosować w biurze?

Każdy na swoim miejscu pracy może używać innych narzędzi i balansery nie sprawdzą się dla wszystkich. Należy się jednak zastanowić w jaki sposób przechowywać często używane przedmioty, by sięganie po nie było szybkie i wygodne. Jeśli pracujesz przy biurku i często sięgasz po długopis, to wysoce prawdopodobne, że posiadasz kubek lub koszyk na przybory do pisania. I z pewnością łatwiej jest sięgnąć po długopis, który stoi niż po leżący na płasko. Nie bez powodu jednak stworzone zostały specjalne stojaki na długopisy. Dzięki nim sięgasz po długopis i nawet nie musisz poprawiać uchwytu by rozpocząć pisanie. Do tego jego miejsce oraz ilość jest jednoznacznie wyznaczona.

Oszczędzaj kręgosłup!

Często zdarza się, że do produkcji innych wyrobów niezbędne są dodatkowe matryce czy urządzenia. Składowanie ich na wózkach, czy mobilnych stołach wyeliminuje konieczność przenoszenia i dźwigania. Te same rozwiązania sprawdzą się w przypadku innych ciężkich przedmiotów oraz półwyrobów, które wymagają transportu. Więcej nie trzeba tutaj tłumaczyć, bo przecież używasz podobnych wózków podczas zakupów w supermarketach.

Ze względu na naszą miłość do chomikowania „przydasiów” oraz chowanie rzeczy zbędnych, by tylko zniknęły z pola widzenia sugeruję używanie otwartych lub przeszklonych szaf. Dzięki temu zawsze będzie widoczny porządek i stan wyposażenia.

Regały przepływowe

Wyposażenie czy komponenty, które są zawsze wykorzystywane razem mogą być także razem przechowywane. Dzięki temu redukowane jest prawdopodobieństwo użycia złych komponentów oraz czas na poszukiwanie odpowiednich narzędzi. Dla przykładu, w jednej z firm z branży motoryzacyjnej wprowadziliśmy regały przepływowe na kółkach, które były wymieniane w trakcie przezbrajania maszyny pomiędzy produkcjami różnych wyrobów. Spowodowało to nie tylko skrócenie czasu cyklu, ale także spadek błędów wewnętrznych spowodowanych użyciem błędnych komponentów.

Skupmy się jeszcze na komponentach. Zastosowanie regałów przepływowych przy stanowisku pozwoli nie tylko na zachowanie kolejki FIFO (First In First Out), ale także nada im jednoznaczną lokalizację. Idealnym rozwiązaniem jest stworzenie stanowisk, które zasilane są w komponenty od tyłu – dzięki temu operator może ciągle realizować swoje zadania na stanowiska bez wymiany pojemników, czy donoszenia surowców.

Bez względu na to o jakim wyposażeniu mowa stosuj zasadę „im mniej tym lepiej”.

Oceń ten artykuł:

Średnia ocen artykułu: 0 / 5. Liczba ocen: 0

Brak ocen tego artykułu! Bądź pierwszym oceniającym.

Inne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera!

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera!