SMART jest tak istotna, że jej omówienie pojawia się w kilku naszych produktach. Rekomendujemy jej stosowanie w metodzie 5S, czy w Problem Solvingu. Świetnie się też sprawdza w zwiększeniu efektywności.
Definicja celu
Rozważania odnośnie metody SMART rozpoczniemy od zdefiniowania słowa cel. W literaturze przedmiotu słowo cel definiowane jest następująco: „cel to środek do zaspokajania potrzeb”. Cele to „świadome lub podświadome antycypowane przyszłe stany rzeczy uważane za pożądane, do których zmierzamy w naszym działaniu”. Profesor Jan Zieleniewski celem nazwał:
Antycypowany stan rzeczy, wyznaczający kierunek i strukturę działania, na tyle cenny (pożądany) dla działającego, że dla jego spowodowania lub utrzymania jest on gotów podjąć działanie. [1]
- Cele nadają działaniu kierunek
- Cele zwracają uwagę na ważne dla danego działania informacje
- Cele w przypadku wyższych celów wymuszają większy wysiłek i wytrwałość
- Cele oddziałują również pośrednio, przyczyniając się do tworzenia specyficznych dla określonych zadań – strategii i planów
Trzy rodzaje celów
- Cele strategiczne - misja, wizja, długofalowa strategia firmy (3-5 lat), dotyczą całej organizacji lub całego przedsiębiorstwa
- Cele taktyczne - sposoby realizacji celów strategicznych (1-3 lata), dotyczą części organizacji lub przedsiębiorstwa znajdującej się powyżej jednostki, np. działy, wydziały
- Cele operacyjne - konkretne działania (do roku), dotyczą zawsze pojedynczych osób. [3]
Peter Maas podkreśla, iż aby można było wytyczać cele w sposób rozsądny, powinny one spełniać kilka kryteriów jakości. W ten sposób, w znacznym stopniu można uniknąć niejasności i niezgodności. Kryteria jakości dzielą się na:
Kryteria formalne - dotyczą sposobu formułowania celu:
- Jednoznaczny
- Wymierny
- Ograniczony czasowo
- Personalny
Kryteria dotyczące treści - cel powinien być:
- Osiągalny
- Wolny od sprzeczności
- Podlegający oddziaływaniom
- Budzący zaangażowanie
- Akceptowany
Formułowanie celów zgodnie z metodą SMART
SMART z języka angielskiego słowo to oznacza: bystry, sprytny. Ale rozbierzemy ten skrót na jego poszczególne części. Cel powinien być:
Specific - szczegółowy
Measurable - mierzalny, motywujący
Achievable - osiągalny, realny
Related - realistyczny
Time bounded - terminowy
Cel powinien być określony w czasie. Powinniśmy podać termin realizacji celu. Cel jest określony w czasie konkretną datą i podany jest konkretny termin, który wyznacza czas jego ostatecznej realizacji.
Jakie powinny być trzy cechy celu?
- Cel motywuje do pracy – wiedza na temat tego, dokąd prowadzi wykonanie zadania, sprawia, że mamy większą motywację do jego realizacji. Atrakcyjne cele chcemy osiągać szybciej.
- Cel wyznacza koniec zadania – znajomość celu, pozwala ocenić nam, ile jeszcze musimy zrobić, żeby zakończyć pracę. To ważne w szczególności przy monotonnych, uciążliwych pracach, które musimy wykonać.
- Cel daje poczucie sukcesu – osiągnięcie wyznaczonego celu, nawet tego małego, cząstkowego, który prowadzi do jakiegoś większego celu, daje poczucie sukcesu, które jest bardzo ważne przy budowaniu motywacji wewnętrznej. [8]
Podsumowanie
Metoda SMART to jedna z najskuteczniejszych metod pomagająca zwiększyć liczbę zrealizowanych celów. Metoda SMART pomoże Ci skonkretyzować Twoje cele, dzięki czemu zwiększysz skuteczność swoich działań. Jest ona bardzo prosta i intuicyjna, a do tego niezwykle efektywna.
źródła:
[1] T. Czapla, B. Glinkowska, Podstawy zarządzania, s. 24.
[2] P. Maas, Zarządzanie poprzeć cele, Dashöfer Holding Ltd & Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o. Warszawa, 2011, s. 3.
[3] K. Grzesiuk, Zarzadzanie strategiczne, materiał dostępny w Internecie s. 8.
[4] I. Kazimierska, I. Lachowicz, L. Piotrowska, Formułowanie celów rozwojowych według metodologii SMART, Ośrodek Rozwoju Edukacji, materiał dostępny w Internecie.
[5] I. Kazimierska, I. Lachowicz, L. Piotrowska, Formułowanie celów rozwojowych według metodologii SMART, Ośrodek Rozwoju Edukacji, materiał dostępny w Internecie.
[6] Tamże.
[7] Tamże.
[8] https://kursy.cdw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/08/zarzadzanie-czasem-2.pdf
Oceń ten artykuł:
Średnia ocen artykułu: / 5. Liczba ocen:
Brak ocen tego artykułu! Bądź pierwszym oceniającym.