Lider w czasach kryzysu

Constant Growth

Lider w czasach kryzysu

Constant Growth

Zasadniczą rolę w czasie kryzysu odgrywają umiejętności menedżerskie. W chwili obecnej większość firm nie jest w stanie uchronić się przed kryzysem, a czas ten jest sprawdzianem wiedzy, doświadczenia i praktycznych umiejętności i to zarówno w zakresie opracowywania i wdrażania planów antykryzysowych, jak również prawdziwego przywództwa.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Jakie są główne zadania lidera w trudnym czasie? 

Przed Wami lista 9 zadań, które każdy z liderów powinien potraktować, jako projekt do zrealizowania, szczególnie w obecnych czasach.

1.

Stwórz listę jasnych i spójnych priorytetów.

Określ konkretne obszary działań, aby było wiadomo, co jest priorytetem, jakie są oczekiwania i co pozwoli na przetrwanie oraz zminimalizowanie strat. Określ też terminy wykonania konkretnych czynności. Nic bardziej nie szkodzi wewnętrznej organizacji, jak brak planu i sprzeczne informacje.

2.

Bierz odpowiedzialność i przekazuj kompetencje. 

Bierz odpowiedzialność za podejmowane decyzje, aby ludzie nie bali się działać. Pozwól działać specjalistom, nie spowalniaj działań i wprowadź jednoznaczne i zrozumiałe zasady, stwórz wytyczne i rozdziel kompetencje. Wspieraj pracowników, konsultuj trudne decyzje. Pamiętaj, że podczas kryzysu muszą być podejmowane najtrudniejsze decyzje!

3.

Bądź naturalnym liderem.

Silny lider, to nie taki, który pokazuje swoją władzę, ale który potrafi panować nad sobą, jego działania są zdecydowane, a jego charyzma pozwala na poprowadzenie pracowników za sobą.

4.

Wykazuj kreatywne podejście do rozwiązania problemów.

Ludzie i zespoły są kreatywne, jeżeli tylko nie ogranicza się ich myślenia. Często  nie ma tylko jednej dobrej opcji, warto zastosować tutaj burzę mózgów, otworzyć się na inne możliwości. Bądź kreatywny, każdy problem ma wiele możliwych rozwiązań.

5.

Bądź uczciwy, empatyczny, zrozumiały.

Zaufanie, że menadżer wie, co robi i działa w najlepszym interesie firmy pozwoli na wsparcie i współpracę wszystkich członków zespołu i całej firmy. Stawiaj, więc na zrozumiałą komunikację, bądź empatyczny. 

Informacje przekazywane powinny być rzetelne i sprawdzone, jak również przekazywane w zrozumiały sposób. 

Pamiętaj o regule 10x10x10, czyli: powiedz coś 10 razy, na 10 różnych sposobów, aby ludzie zapamiętali 10% treści.

6.

Nie noś “maski”. 

Nie sprawiaj wrażenia, że nic się nie dzieje. Nie udawaj, że wszystko jest w porządku, niepotrzebne plotki, domysły, nie służą firmie, wzajemnym relacjom i budowaniu zaufania. Przekazuj tyle informacji ile możesz, aby zminimalizować poczucie niepewności.

7.

Pamiętaj o stabilizacji.

Poczucie bezpieczeństwa, to zgodnie z Piramidą Maslova, podstawowa potrzeba każdego człowieka i tylko wtedy, kiedy będzie ona zaspokojona, możliwe jest przejście na wyższy poziom, czyli np. potrzeba bycia docenionym czy samorealizacji. 

Pamiętaj, jeśli Twoi pracownicy, nie będą mieli poczucia bezpieczeństwa, nie będą pracować ani z Tobą ani tym bardziej dla Ciebie.

8.

Pracuj z trudnymi emocjami.

Trudne czasy wzbudzają we wszystkich trudne emocje, wiele zależy od tego jak kadra zarządzająca została przygotowana w czasach normalności i spokoju do radzenia sobie z emocjami w trudnych, stresujących sytuacjach. Nie sposób zarządzać właściwie, nie radząc sobie z własnymi emocjami. Zapewnienie pracownikom pomocy profesjonalnego coacha bądź psychologa pomoże doraźnie przetrwać trudny czas, jak również będzie procentowało w przyszłości, a ludzie poczują się „zaopiekowani”.

9.

Świętuj sukcesy.

To małe sukcesy budują duże zwycięstwa, więc korzystaj z okazji, aby wzmocnić motywację i morale ludzi. 

Najważniejsze to zmiana percepcji z problemu na wyzwanie i nowe możliwości.

Oceń ten artykuł:

Średnia ocen artykułu: 0 / 5. Liczba ocen: 0

Brak ocen tego artykułu! Bądź pierwszym oceniającym.

Inne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera!

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera!