Problem Solving a zasada Pareto – 80/20

Jak zarządzać używając zasady Pareto? Do czego przydaje się w firmach? Jak krok po kroku rozwiązywać problemy w organizacji przy pomocy reguły Pareto? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania i konkretny przykład, który pokaże Ci, co możesz ulepszyć używając tego jednego narzędzia, zasady Pareto, do wprowadzenia zmian. A te należy wprowadzać stopniowo, małymi krokami, zgodnie z filozofią Kaizen.

Wprowadzimy Cię w temat przykładem z codziennego życia. Zerknij do swojej szafy z ubraniami lub butami i zastanów się, które z nich najczęściej zakładasz. Z pewnością znajdują się tam rzeczy, które nie były noszone od dawna oraz takie, które są używane tylko “od święta”. Na pewno masz też buty oraz ubrania, które są obecnie mocno eksploatowane i są tymi ulubionymi. Podobnie, nie korzystasz na co dzień z całej wiedzy zdobytej w szkole czy na studiach.

Spis treści

Skąd się wzięła zasada Pareto?

Podobnymi rozważaniami zajął się włoski socjolog i ekonomista Vilfredo Pareto pod koniec XIX wieku. Obserwował on podział dobrobytu w społeczeństwie i na podstawie swoich analiz stworzył “prawo” podziału dobrobytu. Okazało się, że 80% bogactwa jest wytwarzane i w posiadaniu 20% ludzi. Co ciekawe badania te kontynuował kolejny uczony – Joseph Juran i okazało się, że zjawisko to ma swoje odzwierciedlenie w wielu innych dziedzinach: [1]

Wiedza o istnieniu tego zjawiska pozwala w praktyce skupić się na istotnych problemach, które mają realne przełożenie na wyniki. Robienie rzeczy nieważnych zawsze powoduje, że nie robi się tego, co naprawdę ważne. A jakie to ma powiązanie z biznesem?

Jak stosować Pareto w rozwiązywaniu problemów?

By rozwiązywanie problemów miało realny wpływ na wynik biznesowy przedsiębiorstwa należy się zająć głównymi przeszkodami, które powodują większość kosztów. Idąc dalej okazuje się, że kluczowym dla skutecznego rozwiązywania problemu jest wyeliminowanie niewielkiej liczby przyczyn, które istotnie zmniejszają liczbę pojawiających się problemów. Jeśli chcesz posłuchać więcej o Problem Solvingu, zapraszam na podcast albo na konkretny kurs e-learningowy, gdzie w sto minut rozprawiam się tematem.

Diagram Pareto-Lorenza w graficzny sposób pomoże zidentyfikować błędy, które pojawiają się najczęściej lub mają największą wagę. W celu stworzenia wykresu należy postępować tak, jak w poniższym przykładzie.

  1. Zebranie danych przedstawiających wpływ poszczególnych przyczyn (problemów) na efekt końcowy procesu.
  2. Uporządkowanie danych rosnąco – po parametrze, który analizujemy. W naszym przykładzie jest to sumaryczny koszt usunięcia defektu.
  3. Obliczanie procentowego udziału poszczególnych defektów.
  4. Wyznaczyć procentowe udziały skumulowane.
  5. Stworzyć diagram w oparciu o opracowane dane.
  6. Analiza zebranych danych.

1. Zebranie danych

Nasza przykładowa tabela może wyglądać tak, jak poniżej. Jest to nic innego jak wypisanie problemów i dołożenie do nich kosztów, jakie generują. 

Problem

Koszt

[zł]

Częstotliwość występowania [szt.] w kolejnych dniach

SUMA błędów

[szt.]

SUMA kosztów

[zł]

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Zarysowanie powierzchni

2

9

11

10

8

9

10

9

7

9

5

87

174

Wygięty element

4

7

9

6

5

8

6

10

5

7

4

67

268

Zły wymiar

6

3

2

1

4

3

6

2

2

4

1

28

168

Błędny kolor

5

2

5

3

6

3

2

1

1

7

6

36

180

Defekt spoiny

7

2

1

2

1

4

2

1

2

1

1

17

119

Brak otworów montażowych

2

7

6

2

5

4

8

7

6

7

8

60

120

Złe umiejscowienie otworów

9

7

5

9

6

4

5

7

6

5

5

59

531

Zadziory w otworach

1

7

8

3

7

2

6

3

6

7

3

52

52

Inne

1

4

6

7

2

4

6

5

3

1

3

41

41

2. Uporządkowanie danych rosnąco

Problem

SUMA kosztów

[zł]

Złe umiejscowienie otworów

531

Wygięty element

268

Błędny kolor

180

Zarysowanie powierzchni

174

Zły wymiar

168

Brak otworów montażowych

120

Defekt spoiny

119

Zadziory w otworach

52

Inne

41

3. Obliczanie procentowego udziału problemów

Problem

SUMA kosztów

[zł]

Udział kosztów

[%]

Złe umiejscowienie otworów

531

32%

Wygięty element

268

16%

Błędny kolor

180

11%

Zarysowanie powierzchni

174

11%

Zły wymiar

168

10%

Brak otworów montażowych

120

7%

Defekt spoiny

119

7%

Zadziory w otworach

52

3%

Inne

41

2%

4. Wyznaczyć procentowe udziały skumulowane

Problem

SUMA kosztów

[zł]

Udział kosztów

[%]

Udział skumulowany

[%]

Złe umiejscowienie otworów

531

32%

32%

Wygięty element

268

16%

48%

Błędny kolor

180

11%

59%

Zarysowanie powierzchni

174

11%

70%

Zły wymiar

168

10%

80%

Brak otworów montażowych

120

7%

87%

Defekt spoiny

119

7%

94%

Zadziory w otworach

52

3%

98%

Inne

41

2%

100%

5. Stworzyć diagram

W oparciu o opracowane dane możemy stworzyć:

Diagram Pareto-Lorenza

6. Analiza zebranych danych

Jak widać pierwsze 5 pozycji generuje 80% kosztów związanych z usunięciem defektów na produkcji. Uzasadnione finansowe jest zatem skupienie rozwiązywanie kolejnych problemów zaczynając od lewej strony stworzonego diagramu. 

Podstawowe korzyści z zastosowania diagramu Pareto-Lorenza

  1. Oddzielenie istotnych problemów od mniej istotnych – zgodnie z zasadą 80/20.
  2. Priorytetyzuje problemy i w matematyczny sposób określa, którymi należy zająć się w pierwszej kolejności.
  3. Redukuje koszty związane z wdrażaniem rozwiązań na problemy nie generujące głównych kosztów organizacji.
  4. Wizualizacja danych w sposób czytelny i zrozumiały.

Podsumowanie

Proporcja 20 do 80 nie zawsze będzie występowała tak dokładnie, jak w przykładach. Czasem będzie to 10 do 90 albo 30 do 70. Chodzi jednak o zasadniczy brak równowagi pomiędzy nakładami, a wynikami procesu. Jak dobrać odpowiednie narzędzie do rozwiązania problemu, który został wyłoniony jak pierwszy do rozwiązania? Opowiadam o tym w kursie Skuteczne rozwiązywanie problemów.

W oparciu o regułę Pareto coraz więcej firm analizuje swoje wyniki sprzedażowe i skupia się na tych produktach i klientach, którzy generują dla nich główną wartość. Czy wszystkie kanały marketingowe są równie opłacalne dla organizacji? Należy sprawdzić. Podstawą zawsze jest dokładna analiza zebranych danych.

[1] Surdel P. (2012). Myśl jak człowiek biznesu, Wydawnictwo Złote Myśli

Oceń ten artykuł:

Średnia ocen artykułu: / 5. Liczba ocen:

Brak ocen tego artykułu! Bądź pierwszym oceniającym.

Inne artykuły

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera!

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera!