Spis treści
Co to jest wywieranie wpływu?
Wywieranie wpływu definiujemy jako:
Działanie, do którego wykorzystywane są mniej lub bardziej skomplikowane techniki wpływu społecznego. Intencją wpływu społecznego może być przekonanie kogoś, by zmienił pogląd na dany temat lub by całkowicie zmienił swoje przyzwyczajenia. Obecnie mechanizmy wywierania wpływu stały się częścią życia społeczeństwa, by nie powiedzieć, że sama teoria jest elementem kultury masowej [1]
Robert Beno Cialdini światowej sławy naukowiec, profesor psychologii społecznej sklasyfikował techniki wywierania wpływu społecznego oparte są na regułach fenotypowego funkcjonowania jednostki w grupie społecznej. Należy ten proces rozumieć jako odbiór komunikatu i reakcję na nią ze względu na społeczny kontekst jego treści[2].
Reguły wywierania wpływu Cialdiniego
Reguła wzajemności
Reguła konsekwencji i zaangażowania
Reguła konsekwencji i zaangażowania opiera się na stwarzaniu wymagań wobec ludzi w taki sposób, by wcześniej złożone przez nich deklaracje, zobowiązania, doszły do skutku. Zgodność i konsekwencja są w naszej kulturze wysoko cenione. W większości przypadków konsekwencja jest pożądana i korzystna. W tej regule wyróżnia się pięć procesów: [4]
- Podwyższenie dostępności psychicznej sposobu postępowania: wyobrażanie danego zachowania stwarza większe prawdopodobieństwo jego powtórzenia.
- Pułapka utopionych kosztów: jeśli jakieś działania kosztowały podmiot wiele czasu, wysiłku, środków finansowych to najbardziej racjonalnym wyjściem będzie w przyszłości dokończenie tego działania.
- Uzasadnienie wysiłku: działanie wymagające więcej wysiłku jest warte więcej niż takie, które przychodzi z łatwością.
- Zmiana postrzegania siebie: człowiek, który podjął pewne działania, zmienia sposób postrzegania samego siebie, a swoje postępowanie widzi w sposób, który wesprze jego kontynuację.
- Potrzeba zaprezentowania siebie, jako osoby konsekwentnej i wewnętrznie zgodnej: zaangażowanie publiczne powoduje, że staje się ono trwalsze, ludzie najchętniej angażują się w zobowiązania z przeszłości.
Reguła społeczny dowód słuszności
Ludzie decydują o tym, jakie zachowanie jest w danej sytuacji poprawne na podstawie tego, jak zachowują się inni ludzie. To, w co wierzą lub jak zachowują się inni ludzie, często jest podstawą naszej własnej decyzji [5].
Ludzie odwołują się do zachowań stadnych na zasadzie automatyzmów. Zasady społecznego dowodu słuszności głoszą o tym, czy coś jest poprawne, czy nie, decydujemy poprzez odwołanie się do tego, co myślą na dany temat inni ludzie. W szczególności zasada ta obowiązuje przy określaniu, jakie postępowanie jest poprawne, a jakie nie. Uważamy jakieś zachowanie za poprawne w danej sytuacji o tyle, o ile widzimy innych, którzy tak właśnie się zachowują. Kiedy wielu ludzi coś robi, to zwykle jest to właśnie postępowanie właściwe [6].
Reguła sympatii, lubienia
Reguła autorytetu
Reguła niedostępności
Podsumowanie
Aktualnie mechanizmy wywierania wpływu są częścią życia społecznego. Dlatego ważne jest to by każdy z Nas był świadomy istnienia i powszechności reguł wywierania wpływu. Stosowanie reguł wywierania wpływu omawiamy w jednym z modułów naszego kursu e-learningowego Motywowanie pracowników. Dodatkowo w kursie znajdują się praktyczne ćwiczenia dotyczące reguł wywierania wpływu.
źródła:
[1] K. Nagody-Mrozowicz, P. Halemba, K. Grala, Wywieranie wpływu społecznego na przykładzie reklamy w świetle badań, Modern Management Review 4/2017, s.82-83.
[2] R.B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, Sopot 2016, s. 14
[3] R.B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, Sopot 2016, s. 34-46.
[4] K. Nagody-Mrozowicz, P. Halemba, K. Grala, Wywieranie wpływu społecznego na przykładzie reklamy w świetle badań, Modern Management Review 4/2017 s. 83-83
[5] J. Przwoźnik i inni, Przyczynek do reguł wywierania wpływu w ujęciu Roberta Cialdiniego. Z doświadczeń dydaktyczno-naukowych, Około pedagogiki 2/2021 s. 81.
[6] R.B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, Sopot 2016, s. 117-118.
[7] D. Doliński, Wpływ społeczny a jakoś życia, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, s. 47-48.
[8] R.B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, Sopot 2016, s. 214-219.
[9] R.B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, Sopot 2016, s. 240-248.
Oceń ten artykuł:
Średnia ocen artykułu: / 5. Liczba ocen:
Brak ocen tego artykułu! Bądź pierwszym oceniającym.