Spis treści
Ewolucja koncepcji marnotrawstwa
Źródła koncepcji marnotrawstwa należy poszukiwać w pracach Williama Edwardsa Deminga. W czasie II wojny światowej opracował i wdrożył statystyczne sterowanie procesami produkcji. Po zakończeniu II wojny światowej, w 1947 roku, wyjechał do Japonii, gdzie miał pomagać w dokonaniu spisu ludności. Jednakże, to nie jego osiągnięcia w zakresie demografii, ale tak zwane 14 zasad W. E. Deminga (związanych z wprowadzeniem nowej filozofii jakości do organizacji) oraz tak zwany Cykl Deminga, czyli cykl PDCA, zainspirowały Taiichi Ohno do stworzenia pierwszej klasyfikacji Mudy, czyli straty oraz do opracowania Systemu Produkcyjnego Toyoty.
Taiichi Ohno w 1932 roku ukończył politechnikę w Nagoi i rozpoczął pracę w zakładach Toyoda Bōshoku produkującej maszyny dla przemysłu włókienniczego. 1937 roku rodzina Toyoda sprzedała przedsiębiorstwo włókiennicze i utworzyła nową spółkę, mającą na celu rozwój produkcji samochodów. Spółkę tą nazwano Toyota Motor Company. Taiichi Ohno podjął pracę w Toyocie w 1943 roku a w 1954 awansował na stanowisko dyrektora a w końcu, w 1975 został wiceprezesem firmy. od połowy lat 40 zaczął wdrażać nowe narzędzia i zasady organizacji pracy, które zostały nazwane Systemem Produkcji Toyoty (ang. TPS – Toyota Production Systems). System ten, został opisany po raz pierwszy, w książce autorstwa Taiichi Ohno pod tytułem Toyota Production Systems. W tej książce opisał on również, po raz pierwszy, wielkie straty w produkcji, czyli tzw. Muda [1]. Zaliczył on do powyższych strat: nadprodukcję, nadmierne zapasy, błędy i wady jakościowe, oczekiwanie, nadmierne przetwarzanie, zbędny transport, zbędny ruch.
Koncepcja Taiichi Ohno w znaczącym stopniu wpłynęła między Innymi na nowoczesną logistykę, planowanie produkcji, przygotowanie produkcji i składowanie zapasu. Pierwotnie wszystkie operacje wykonywane w przedsiębiorstwie, a związane z produkcją, podzielono na te które przynoszą wartość (są pożądane przez klienta) oraz te które nie przynoszą wartości (Muda). Te ostatnie należy ograniczać lub eliminować. Na podstawie tego typu podziału zaliczono m.in. do Muda niezbędny zapas międzyoperacyjny zabezpieczający ciągłość produkcji a także transport wewnętrzny niezbędny do dostarczania komponentów na produkcję. Binarny (dwuelementowy) podział operacji został następnie zmodyfikowany do trzech operacji – przynoszących wartość klientowi, przygotowawczych (nie przynoszących wartości, ale niezbędnych, aby zostały zrealizowane operacje przynoszące wartość) oraz zbędnych (Muda). Koncepcja strat w produkcji stała się w dalszej kolejności źródłem dającym podstawę do opracowania narzędzi mających na celu wyeliminowanie tych strat oraz integrację tych narzędzi w jedną spójną filozofię nazwaną Kaizen. Narzędzia Kaizen a potem Lean Manufacturing, mają w swoim założeniu wyeliminować Muda w produkcji. Należą do nich między innymi takie narzędzia jak 5S, SMED, KANBAN, Zarządzanie wizualne, system sugestii pracowniczych (Gemba Kaizen), TPM czy Just in Time [2].
Nadprodukcja
Zapasy
Wskazanie zapasu jako jednego z elementów Muda zmieniło współczesne planowanie produkcji, sprzedaż i zakupy w przedsiębiorstwie. Przez długie lata wskazywano zapasy jako przyczynę nadmiernych kosztów funkcjonowania firmy. Koszty te były związane z samym utrzymaniem zapasu (magazyny, ich wyposażenie, wynagrodzenia pracowników) oraz z zamrożeniem środków finansowych w zapas.
Celem ograniczenia zapasu stworzono metody minimalizujące ich poziom. Podstawowymi metodami sterowania zapasem, z uwzględnieniem ograniczenia ich poziomu jest Just in Time (minimalizacja zapasu po stronie zakupów i sprzedaży) oraz KANBAN (sterowanie przepływem materiałów zorientowane na minimalizację zapasu produkcyjnego). Zarówno jeden jak i drugi sposób zarządzania zapasem wymaga jednak stworzenia systemu ssącego, w przeciwnym bowiem wypadku dochodzi do przeniesienia konieczności utrzymania zapasu na dostawcę lub sieć dystrybucyjną.
Wskazując zapas jako stratę należy także wsiąść pod uwagę czasy, w których zaczęto identyfikować go jako Muda. W latach 50 i 60 powierzchnia magazynowa nie była kupowana hurtowo u operatorów logistycznych. Łańcuchy dostaw były krótkie (w początkowym okresie Toyota poszukiwała swoich dostawców ulokowanych w promieniu kilku kilometrów). Obecnie wiele przedsiębiorstw, analizując koszty utrzymania zapasu vs. straty wynikające z braku zapasu i zatrzymania procesu produkcji lub nieobsłużenia klienta, decyduje się, pomimo niewątpliwie pojawiających się kosztów ich utrzymania, na tworzenie zapasu. Koszty zamrożonego kapitału, przy odroczeniu płatności na poziomie 60-150 dni, przestały również odgrywać tak dużą jak w latach 60 ubiegłego wieku. Natomiast obecnie (2021-2022), przy lawinowo rosnących cenach i nieciągłości dostaw, brak zapasu, tworzy istotne ryzyko zatrzymania procesów wytwarzania.
Błędy i wady jakościowe
W wielu Polskich i zagranicznych przedsiębiorstwach często jeszcze funkcjonuje pogląd, iż kontrola jakości to pewien zestaw działań, które należy wykonać weryfikując produkt gotowy. Tego typu podejście tworzy cały szereg kosztów związanych z usuwaniem błędów i wad jakościowych. Według W. E. Deminga i T. Ohno jakość powinna zostać wbudowana w każdy etap procesu wytwarzania. Przykładem może być tutaj poszukiwanie dostawców spełanijących określone wymagania jakościowe (np. ISO 9001, BRC, IATF).
Kontrolując jakość na każdym etapie procesu, eliminuje się koszty związane z poprawianiem wyrobu po raz kolejny lub jego całkowitym zastąpieniem, nowym wyrobem a także licznymi
i kosztownymi inspekcjami. Właściwa jakość eliminuje wydatki związane z biurem obsługującym reklamacje i zwroty od klientów. Eliminuje ona także rozbudowane działy serwisowe, których głównym celem jest usuwanie błędów jakościowych zgłaszanych przez klientów. Wbudowanie jakości w cały proces wytwarzania to także eliminacja problemów wywołanych przez dostawców lub przez sieć dystrybucyjną np. reklamacje spowodowane niewłaściwymi warunkami przechowywania w sklepach.
Oczekiwanie
Zbędne ruchy
Nadmierne przetwarzanie
Zbędny transport
Podsumowanie
Należy podkreślić, iż koncepcja Muda stworzona przez Taiichi Ohno jest stale aktualna.
Z niewielkimi modyfikacjami, wynikającymi z obecnej sytuacji rynkowej, można ją stale wdrażać w przedsiębiorstwach. Identyfikacja Muda a później ich eliminacja prowadzi przede wszystkim do redukcji kosztów, wynikającej z lepszego dostosowania się do wymagań klienta, wyeliminowania błędów i następujących po nich reklamacji. Innym rezultatem eliminacji Muda jest ograniczenie poziomu zapasu oraz zwiększenie produktywności oraz ograniczenie czasu produkcji (9). Osiągniecie tych wszystkich korzyści, z jednej strony, wymaga wykonania całego szeregu analiz, z drugiej zaś strony wdrożenia wspomnianych na wstępie narzędzi Lean Manufacturing. W każdym jednak przypadku prowadzi do wymiernych oszczędności i korzyści.
Bibliografia
[1] Ohno, T. (2008): System Produkcyjny Toyoty. Więcej niż produkcja na dużą skalę. ProdPress.com, Wrocław, 22.
[2] Mazurek, R., & Kucińska, A. (2012) STANDARDY GEMBA KAIZEN W ASPEKCIE ELIMINOWANIA MARNOTRAWSTWA. Praktyka zarządzania jakością w XXI wieku.
[3] Truszkiewicz, B. (2014). Efektywna organizacja pracy linii produkcyjnych w koncepcji Lean Management. Contemporary Determinants of Economic Development, 289.
[4] Szymański, G., & Grzesiak, M. (2020). Wdrożenie koncepcji 3M w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Journal of Management Challenges No. 1 (1), Vol. 01, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2020, ISSN 0137-2599.
[5] Lorenc, A., & Przyłuski, K. (2017). Usprawnienie realizacji procesów serwisowych–studium przypadku. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie.
Kujawa, M., & Mikła, D. MTM–podstawa do optymalizacji procesów logistycznych. 59-69-kujawa.pdf (lodz.pl) dostęp (06.04.2022)
[6] Szkudlarek, B., & Zarzycka, E. (2011). Identyfikacja i pomiar marnotrawstwa jako etap wstępny procesu wdrażania szczupłego zarządzania.
[7] Lipinska, M., Tomaszewska, M., & Kolozyn-Krajewska, D. (2017). Analiza skali marnotrawstwa żywności i możliwości jej ograniczania na etapie transportu produktów mleczarskich z wykorzystaniem metody „muda”. Żywność Nauka Technologia Jakość, 24(3).
[8] Nowosielski, S. (2015). Koncepcja Lean management w małym przedsiębiorstwie. Możliwości i ograniczenia zastosowania. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 16(3.2), 69-80.
Oceń ten artykuł:
Średnia ocen artykułu: / 5. Liczba ocen:
Brak ocen tego artykułu! Bądź pierwszym oceniającym.