Jakie są główne zadania lidera w trudnym czasie?
Przed Wami lista 10 zadań, które każdy z liderów powinien potraktować, jako projekt do zrealizowania, szczególnie w obecnych czasach.
Stwórz listę jasnych i spójnych priorytetów
Określ konkretne obszary działań, aby było wiadomo, co jest priorytetem, jakie są oczekiwania i co pozwoli na przetrwanie oraz zminimalizowanie strat. Określ też terminy wykonania konkretnych czynności. Nic bardziej nie szkodzi wewnętrznej organizacji, jak brak planu i sprzeczne informacje.
Bierz odpowiedzialność i przekazuj kompetencje
Bierz odpowiedzialność za podejmowane decyzje, aby ludzie nie bali się działać. Pozwól działać specjalistom, nie spowalniaj działań i wprowadź jednoznaczne i zrozumiałe zasady, stwórz wytyczne i rozdziel kompetencje. Wspieraj pracowników, konsultuj trudne decyzje. Pamiętaj, że podczas kryzysu muszą być podejmowane najtrudniejsze decyzje!
Bądź naturalnym liderem
Silny lider, to nie taki, który pokazuje swoją władzę, ale który potrafi panować nad sobą, jego działania są zdecydowane, a jego charyzma pozwala na poprowadzenie pracowników za sobą.
Wykazuj kreatywne podejście do rozwiązania problemów
Ludzie i zespoły są kreatywne, jeżeli tylko nie ogranicza się ich myślenia. Często nie ma tylko jednej dobrej opcji, warto zastosować tutaj burzę mózgów, otworzyć się na inne możliwości. Bądź kreatywny, każdy problem ma wiele możliwych rozwiązań.
Bądź uczciwy, empatyczny, zrozumiały
Zaufanie, że menadżer wie, co robi i działa w najlepszym interesie firmy pozwoli na wsparcie i współpracę wszystkich członków zespołu i całej firmy. Stawiaj, więc na zrozumiałą komunikację, bądź empatyczny.
Informacje przekazywane powinny być rzetelne i sprawdzone, jak również przekazywane w zrozumiały sposób.
Pamiętaj o regule 10x10x10, czyli: powiedz coś 10 razy, na 10 różnych sposobów, aby ludzie zapamiętali 10% treści.
Nie noś "maski"
Udawanie, że nic się nie dzieje nie jest strategią. Nie udawaj, że wszystko jest w porządku, niepotrzebne plotki, domysły, nie służą firmie, wzajemnym relacjom i budowaniu zaufania. Przekazuj tyle informacji ile możesz, aby zminimalizować poczucie niepewności.
Pamiętaj o stabilizacji
Poczucie bezpieczeństwa, to zgodnie z Piramidą Maslova, podstawowa potrzeba każdego człowieka i tylko wtedy, kiedy będzie ona zaspokojona, możliwe jest przejście na wyższy poziom, czyli np. potrzeba bycia docenionym czy samorealizacji.
Pamiętaj, jeśli Twoi pracownicy, nie będą mieli poczucia bezpieczeństwa, nie będą pracować ani z Tobą ani tym bardziej dla Ciebie.
Rozwijaj kompetencje
Będziesz lepiej przygotowany do wykonywania swoich obowiązków co pozwoli ci być bardziej efektywnym. W dłuższej perspektywie powinno się to przełożyć na osiąganie lepszych wyników- także finansowych.
W obecnych czasach nie musisz jeździć na szkolenia. To one przyjdą do ciebie za pomocą internetu i wykonasz je, kiedy tobie odpowiada! Na przykład kursy które mamy w swojej ofercie.
Pracuj z trudnymi emocjami
Trudne czasy wzbudzają we wszystkich trudne emocje, wiele zależy od tego jak kadra zarządzająca została przygotowana w czasach normalności i spokoju do radzenia sobie z emocjami w trudnych, stresujących sytuacjach. Nie sposób zarządzać właściwie, nie radząc sobie z własnymi emocjami. Zapewnienie pracownikom pomocy profesjonalnego coacha bądź psychologa pomoże doraźnie przetrwać trudny czas, jak również będzie procentowało w przyszłości, a ludzie poczują się „zaopiekowani”.
Świętuj sukcesy
To małe sukcesy budują duże zwycięstwa, więc korzystaj z okazji, aby wzmocnić motywację i morale ludzi.
Najważniejsze to zmiana percepcji z problemu na wyzwanie i nowe możliwości.
Oceń ten artykuł:
Średnia ocen artykułu: / 5. Liczba ocen:
Brak ocen tego artykułu! Bądź pierwszym oceniającym.